Twitch als leeromgeving: gemeenschap
Ook al wordt Twitch voor veel meer interesses gebruikt dan gamen, als je videogames speelt is het waarschijnlijk dat je dit livestreaming platform kent. In ...
Nuance in het TikTok-verbod debat: wat gaat er verloren?
Naar aanleiding van toenemende bezorgdheid over de veiligheid van TikTok zijn er niet alleen oproepen voor een verbod in de V.S., maar ook in Nederland. ...
TikTok als een leeromgeving: Samenwerking
Hoewel TikTok vooral bekend is vanwege catchy liedjes en dansjes, wil ik in deze serie blog posts kijken naar TikTok als een leeromgeving. Hiermee wil ik ...
Meisjes en gamification
Zowel jongens als meisje spelen (computer) games. Het echte hardcore gamen is echter met name een populaire hobby onder (tiener)jongens. Sommige studies ...
Ben je een opgeleid persoon?
In 1996 publiceren Levinson en Holland een artikel waarin ze beargumenteren dat scholing niet een neutrale praktijk is. In scholen worden jongeren opgeleid ...
Ordehouden met gamification?
Met gamification wordt doorgaans bedoeld: het gebruik van game-design elementen in een alledaagse context. Game-design elementen zijn bijvoorbeeld: ...
Nieuwe middelen, dus nieuwe vormen van leren?
Ongeveer 15 jaar geleden concludeerde Tim O'Reilly dat er iets veranderd was in de manier waarop het web functioneerde. Een verandering van Web 1.0 naar ...
De online klas
Door de COVID-19 crisis zien steeds meer scholen zich genoodzaakt hun deuren te sluiten en over te schakelen op online onderwijs. Ik vind het frappant om ...
Gaan digitale media het winnen van de school?
Op maandag 2 december 2019 verschenen er schokkende koppen in het nieuws. Volgens onderzoek van Qompas is de interesse van Nederlandse scholieren in ...
Kahoot: carnaval in de klas
Er zullen maar weinig docenten zijn die nog nooit van Kahootgehoord hebben, de quiz-app waarmee leerlingen op hun telefoon meerkeuzevragen moeten ...