Op blogpagina

Twitch als leeromgeving: gemeenschap

Ook al wordt Twitch voor veel meer interesses gebruikt dan gamen, als je videogames speelt is het waarschijnlijk dat je dit livestreaming platform kent. In deze blogpost kijk ik naar Twitch als leeromgeving. Hoewel Twitch niet altijd een leeromgeving hoeft te zijn en waarschijnlijk ook niet ontworpen is als leeromgeving, kan een dergelijk perspectief helpen om te begrijpen welke rol Twitch zou kunnen spelen als jongeren het gebruiken om te leren. Om dit te doen heb ik gekeken naar de ‘watch page’ van Twitch en zijn beleidsdocumenten, zoals community richtlijnen, servicevoorwaarden en monetisatierichtlijnen, en hoe deze gericht zijn op het stimuleren van bepaald gedrag bij hun gebruikers.

Op Twitch delen zogenaamde streamers het scherm van hun computer en vaak ook hun eigen gezicht via een webcam live met een publiek. Livestreamingactiviteiten variëren van het spelen van videogames, het maken van een kunstwerk tot programmeren en ‘gewoon chatten’. Het scherm van de streamer is centraal geplaatst (A) op de Twitch ‘watch page’, terwijl een chatbox rechts van het scherm (B) mensen laat zien die met elkaar en de streamer chatten. De kijker kan hier ook zelf een chatbericht plaatsen.

Wat steeds weer naar voren kwam, is hoe Twitch gebruikers aanmoedigt om deel te nemen aan de gemeenschap. Als we naar de ‘watch pagina’ van Twitch kijken, moedigen verschillende functies de gebruiker aan om actief te worden. Als de gebruiker bijvoorbeeld is ingelogd, verzamelt zij ‘channel points’ (F) door simpelweg te kijken. Na een tijdje verschijnt er een scherm waarin de gebruiker wordt gevraagd zijn ‘channel points’ aan een actie te besteden. Welke acties dit zijn ligt in de hand van de streamer. Een kijker kan dan bijvoorbeeld haar kanaalpunten gebruiken om de streamer te laten ‘hydrateren’, een slokje water te laten nemen, of ze kan haar eigen chatbericht extra uitlichten. Deze functie moedigt dus, net als vele andere op Twitch, de kijker aan om geleidelijk een actieve deelnemer te worden in plaats van een zogenaamde passieve ‘lurker’. In het monetisatiebeleid van Twitch en het Creator Camp, een webpagina met middelen voor streamers om succesvol te worden op Twitch, moedigt Twitch ook het belonen en betrekken van kijkers en mensen in de chat aan om “hun gemeenschap te laten groeien”.

Het woord ‘groeien’ is hier belangrijk. Hoewel Twitch de waarde van de gemeenschap benadrukt via zijn servicevoorwaarden, community richtlijnen en monetair beleid, lijkt Twitch het meest de groei van de gemeenschap te belonen. Die groei kan echter ook onbedoeld een rem zetten op betekenisvolle gesprekken en leermogelijkheden op Twitch. Juist die interacties die kunnen bijdragen aan het vormen van een gemeenschap kunnen onder druk komen staan in grote gemeenschappen. Jongeren die ik geïnterviewd heb, gaven bijvoorbeeld vaak aan een voorkeur te hebben voor kleinere streams, omdat die  zinvolle interactie mogelijk maakten, terwijl grotere streams het onmogelijk maakten om met elkaar of met de streamer te praten. In die grote streams beweegt de chat namelijk zo snel, dat daar moeilijk tussen te komen is. In de kleinere streams die ik observeerde, zag ik daarentegen veel voorbeelden van betekenisvolle uitwisselingen waarbij streamer en mensen in de chat elkaar hielpen om kennis te vergaren of vooruitgang te boeken in een vaardigheid. Binnen deze kleine streams gaven jongeren aan het leren in een gemeenschap te waarderen. Tegelijkertijd kunnen de beloningen en het belang dat Twitch toekent aan de groei van die gemeenschap mogelijkheden tot betekenisvolle (leer)interacties onder druk zetten.

Met andere woorden, Twitch lijkt een leeromgeving te zijn die aanmoedigt om het leren in een gemeenschap te waarderen, terwijl het ook de groei van gemeenschappen aanmoedigt die deze vorm van leren kan onderdrukken. Er is dus een spanning tussen enerzijds de commerciële belangen van een platform als Twitch: veel gebruikers, veel kijkers en veel chatters betekent ten slotte meer kijkers voor advertenties. Aan de andere kant willen ze ook enkele van de waarden belichamen waarvoor het internet aan het begin van deze eeuw werd gevierd: het creëren van netwerken en verbindingen met mensen over de hele wereld. Als leeromgeving zorgt dit voor een complexe mix van verschillende machten die het leren dat jongeren hier proberen te bepalen.

Heb jij Twitch ooit gebruikt om te leren? Als je Twitch zou kunnen gebruiken voor onderwijs, welke aspecten zou je dan behouden en welke zou je wegdoen?